Artikel Education, General And Islamic

Kaidah Fikih > Definisi Qawa’id Fiqhiyyah

Artikel terkait : Kaidah Fikih > Definisi Qawa’id Fiqhiyyah


Islam adalah agama mudah dan memudahkan. Islam juga adalah sebuah agama yanag amat bersesuaian dengan kehendak fitrah kehidupan manusia. Selepas kewafatan Rasulullah SAW, tidak ada lagi pembatalan hukum kerana penurunan wahyu telah berakhir. Namun, ruang ijtihad masih terbuka di atas dasar prinsip-prinsip fiqh Islam yang fleksibel. Khasnya dalam masalah hukum berdasarkan ijtihad yang berkaitan dengan adat kebiasaan manusia yang turut berubah disebabkan perubahan masa dan tempat. Para ulama’ juga sependapat tidak dapat dinafikan bahawa terdapat perubahan hukum berdasarkan perubahan masa.
Ilmu berkaitan Qawa’id Fiqhiyah adalah satu disiplin ilmu yang amat penting untuk dipelajari oleh setiap mukallaf walaupun hanya secara umum. Wajar bagi penuntut ilmu menguasai sekurang-kurangnya asas penting dan beberapa kaedah utama daripada kaedah-kaedah fiqh tersebut. Perkataan qawa’id dari segi bahasa bermaksud asas rumah dan selainnya.[1] Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 127 yang berbunyi :
وَإِذۡ يَرۡفَعُ إِبۡرَٰهِ‍ۧمُ ٱلۡقَوَاعِدَ مِنَ ٱلۡبَيۡتِ وَإِسۡمَٰعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلۡ مِنَّآۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ ١٢٧
Maksudnya : Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah bersama Ismail (seraya berdoa): "Ya Tuhan kami terimalah daripada kami (amalan kami), Sesungguhnya Engkaulah yang Maha mendengar lagi Maha Mengetahui".
Dalam bahasa Arab, kalimah qawaid mempunyai maksud-maksud lain seperti seorang perempuan yang duduk, pemalas, undang-undang dan kalimah ini juga turut membawa makna ibu negeri.[2] Manakala dari aspek istilah syarak pula, menurut Mustafa Ahmad al-Zarqa’ dalam kitabnya al-Madhal al-Fiqhu al-‘Ammu, kalimah qawaid membawa makna hukum yang dipraktikkan ke atas keseluruhan masalah juz’iyyat.

Ada juga dalam kalangan ulama’ Usul Fiqh yang menjelaskan pengertian qawaid dari segi istilah dengan makna hukum kulli atau bersifat umum yang dipraktikkan ke atas semua hukum juz’i untuk mengetahui hukum daripadanya.[3]

Sumber: http://www.radiorodja.com

Artikel Arwave Blog Lainnya :

Copyright © 2015 Arwave Blog | Design by Bamz