Kaidah Fikih > Faktor terbentuknya Qawaid Fiqhiyah
Menurut
al-Sayuti dalam kitabnya al-Ashbah wa al-Naza’ir, judul asal kitab yang
dikarang berkaitan dengan kaedah Fiqh, khasnya kitab-kitab yang diberi nama al-Ashbah
wa al-Naza’ir tersebut diambil sempena dengan surat khalifah Umar
al-Khattab kepada Abu Musa al-Asy’ari yang antaranya ialah :
الفهم
الفهم فيما يختلج في صدرك, مما لم يبلغك في الكتاب والسنة, أعرف المثال ولأشباه ثم
قس الأمور عندك, فاعمد الى أحبّها الى الله وأشبهها بالحق فيما ترى
Maksudnya
: fahamilah benar-benar masalah yang engkau hadapi yang mana hukum-hukumnya
engkau tidak temui di dalam al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Ketahuilah
persamaan dan sebanding serta menujulah ke arah yang lebih disukai oleh Allah
SWT dan lebih hampir kepada yang benar.
Antara
faktor yang membawa kepada terbentuknya kaedah fiqhiyyah ini ialah
peranan para ulama’ dan mujtahid. Golongan ini memainkan peranan mereka
menggunakan akal fikiran berdasarkan ilmu daripada sumber perundangan, selaras
dengan konsep syariat yang sesuai dilaksanakan tanpa mengira masa dan tempat.
Justeru itulah para mujtahid berusaha dengan berijtihad untuk memahami nas-nas
dan mempraktikkan kaedah-kaedah yang umum terhadap masalah furu’ yang baru dan
sentiasa muncul. Sebagai contoh, melalui konsep al-Qiyas, Istihsan,
‘Uruf serta berbagai sumber lain lagi.
Oleh
yang demikian, apabila terdapat hukum furu’ yang sama ‘illah atau
sebabnya, ia digabungkan dalam kaedah umum iaitu al-Qawaid al-Kulliyyah
al-‘Ammah. Kaedah ini merupakan kaedah umum serta menyeluruh yang meliputi
semua hukum furu’ dan segala bahagiannya. Walaupun dalam rangka ijtihad
terdapat dalil-dalil yang bersifat zanni yang diperselisihkan dalam kalangan
ulama’ dan para mujtahid, namun mereka semua bersatu dan bersepakat berusaha ke
arah yang terbaik demi mencari keredhaan Allah SWT.
Dalam
konteks lain, para ulama’ dan mujtahid mengkaji dan mendalami semua ruang serta
sumber perundangan Islam yang luas dan berijtihad dengan ilmu yang mereka
ada untuk memahami nas-nas dalam mengkaji prinsip-prinsip syariat yang sesuai
dengan keadaan masa dan tempat. Justeru itu, mereka mempraktikkkan kaedah yang
berbentuk umum terhadap masalah khusus atau furu’ yang baru serta
sentiasa wujud dalam masyarakat.
Antara
faktor lain yang membawa kepada terbentuknya kaedah fiqhiyyah ini
sebagaimana yang dijelaskan oleh para ulama’ dan fakta sejarah ialah kerana
terdapat nas-nas yang dapat ditafsirkan dengan berbagai-bagai. Iaitu ada nas
yang berbentuk umum yang merangkumi pelbagai masalah, dan ada nas yang mutlaq
yang mana melahirkan pendapat-pendapat untuk mengikatnya atau untuk memuqayyadkannya.
Selain
itu, kaedah fiqhiyyah ini juga muncul akibat terdapat kaedah-kaedah umum
yang berasaskan adat kebiasaan yang muncul dalam perkembangan hidup manusia
dari satu generasi ke satu generasi lain untuk disesuaikan dengan
masalah-masalah hukum furu’. Oleh yang demikian, ia memerlukan
sumber-sumber akal fikiran dan amalan-amalan yang berterusan sebagai adat atau
‘uruf untuk mengeluarkan hukum yang fleksibel di samping untuk menangani
persoalan semasa yang sentiasa wujud dan berterusan sehinggan kini.[8]
Sebagai
rumusannya, disebabkan oleh masalah fiqh dan furu’ yang terlalu banyak dan
luas, maka perlulah kepada penetapan prinsip-prinsip atau kaedah-kaedah
tertentu agar menjadi mudah untuk mengembalikan atau menggolongkan
masalah-masalah fiqh yang lahir. Justeru itu, para ulama’ telah mengembalikan
semua masalah furu’ tersebut kepada lima kaedah asas yang utama. Ekoran daripada
itu juga, maka terbentuklah pelbagai kaedah kulliyyah dan juz’iyyah
yang banyak.[9]
Sumber: http://www.radiorodja.com
Sumber: http://www.radiorodja.com