Artikel Education, General And Islamic

Kaidah Fikih-1 > Pecahan kaidah Setiap Perkara Dinilai Berdasarkan Niat.( الأمر بمقاصدها )

Artikel terkait : Kaidah Fikih-1 > Pecahan kaidah Setiap Perkara Dinilai Berdasarkan Niat.( الأمر بمقاصدها )


Berdasarkan kepada kaedah pertama diatas boleh dipecahkan epada beberapa kaedah lain yang lebih kecil.  Antaranya:[11]
a.       ( عدم اشتراط النية فى عبادة لا تكون عادة أو لا تلتبس) Tidak disyaratkan niat dalam mana-mana jenis ibadat yang ia bukan jenis adat, atau ia tidak akan kesamaran dengan yang lain. Contohnya seperti beriman kepada Allah, takut dan mengharap kepada-Nya, membaca al-Qur’an, zikir. Hal ini kerana bentuk amalan itu sudah pun berbeza dengan yang lain, tetapi diwajibkan niat pada membaca al-Qur’an apabila dinazarkannya bagi membezakan fardhu dengan yang lainnya.
b.      ( اشتراط التعيين فيما يلتبس دون غيره) Disyaratkan ta’yin(menentu) dalam mana-mana amalan yang mempunyai persamaan, tetapi tidak disyaratkan ta’yin pada amalan yang tidak kesamaran dengan yang lain. Contohnya yang disyaratkan ta’yin ialah seperti solat,  dan yang tidak diperlukan ta’yin adalah seperti taharah, haji dan umrah.
c.       ( مالا يشترط التعرض له جماة وتفصيلا اذا عينه وأخطأ لم يضر) Sesuatu amalan yang tidak disyratkan ta’arrudh baginya sama ada secara ringkas mahupun terperinci, apabila dita’yinkan dan tersalah ta’yin itu maka ia tidak memudaratkan(tidak batal). Contohnya, seperti ta’yin tempat solat dan waktunya, ta’yin imam akan makmun dibelakangnya, tiba-tiba tersalah maka tidak batal solat tersebut.
d.      ( ما يشترط فيها التعيين فالخطأ فيه مبطل) Amalan-amalan yang disyratkan ta’yin, jika tersalah ta’yin maka ia membatalkan amalan itu. Contohnya, tersalah niat puasa kepada niat solat atau sebaliknya, dan dari solat zohor kepada asar.
e.       ( ما يجب التعرض له جملة ولا يشترط تعيينه تفصيلا اذا عينه وأخطأضر) Amalan-amalan yang wajib dita’arrudh baginya secara ringkas dan tidak disyaratkan ta’yinnya secara terperinci apabila dita’yinkan dan tersalah maka ia menjadi mudarat(batal). Contohnya, seseorang yang sembahyang jenazah dengan berniat si Zaid, kemudian ternyata  yang disembahyangkan itu Umar, atau ditentukan lelaki yang sebenarnya perempuan, maka terbatal sembahyang jenazah itu jika tidak disebutkan mayat itu.       
f.        النية فى اليمين تخصص اللفظ العام ولا تعم الخاص)) Iaitu niat seseorang yang dilakukan dalam sumpah boleh mentakhsiskan atau mengkhususkan ucapan dan perkataan yang am, tetapi dia tidak boleh mengumunkan lafaz yang khas. Contohnya, seseorang yang berkata demi Allah aku tidak akan bercakap dengan satu orang dan dia niatkan orang itu Umar.
g.     ( مقاصد اللفظ على نية اللافظ الا فى موضع واحد وهو اليمين عندالقاضى) Tujuan dan matlamat lafaz adalah dirujuk kepada  niat orang yang berlafaz kecuali satu masalah sahaja iaitu sumpah dihadapan hakim. Ini kerana sumpah dihadapan hakim adalah berdasarkan kepada niat hakim bukan dikira mengikut niat orang yang bersumpah.

h.     ( العبرة فى العقود للمقا صد والمعاني لا للالفاظ والمعاني) Yang diambil kira dalam masalah ‘akad atau kontrak ialah tujuan dan matlamatnya, bukan berdasarkan kepada lafaz dan kalimah-kalimah sahaja. Contohnya, apabila seseorang berkata “aku beli dari engkau sehelai baju yang sifatnya sekia-sekian dengan harga ini”. Laludijawab oleh penjual, “ya, aku jualkannya kepada engkau”.

Sumber: http://www.radiorodja.com

Artikel Arwave Blog Lainnya :

Copyright © 2015 Arwave Blog | Design by Bamz